Teknisk fysiks robottävling 2016 har nu gått av stapeln, och vilken tävling det blev! 8 Lag kunde ställa upp med fungerande (nåväl) robotar, trots brutala bekymmer med både strejkande arduinokort och lågt blodsocker. Flera lag dygnade till och med för att skrapa ihop de sista raderna kod inför tävlingen, och det räntade av sig för flera av lagen. De två första heaten flöt på hyfsat smidigt utan några större missöden förutom att Bioteknikernas lag Rusty 9000 mirakulöst råkat kortsluta sitt servobatteri och nästan sätta eld på sin robot sekunderna innan första heatet, vilket ledde till att tävlingen då stod mellan de sju resterande lagen.

Direkt till A-final gick både Space Invaders och Killed the cat med varsin övertygande seger i vardera heat, medan Null pointers, Pi’s of pie, Techno-X och Comfortably Null fick köra en extravända i B-finalen, från vilken Techno-X och Null pointers gick segrande från och fick möta Space invaders och Killed the cat i Finalen.

Finalen blev en riktigt grötig historia där lagen skulle poppa ballonger av rätt färg, vilket visade sig vara en rätt krånglig historia både för lagen och publiken att hålla reda på, men från bataljen gick laget Space Invaders segrande med knapp marginal, tätt följd av Killed the cat och Techno-X på oklar andra och tredje plats. Årets pris för best in show gick till Killed the cat för ett obevekligt engagemang nere i 3D-labbet och en stor vilja att hjälpa de övriga lagen.

Tävlingsledningen vill tacka alla lagen för en rolig och publikfriande tävling, och hoppas de alla vill ställa upp nästa år igen för att försvara/erövra titeln som teknisk fysiks robotmästare 2017! Vi vill också tacka alla personer som engagerat sig runtikring tävlingen och hjälpt till att skapa ett riktigt bra event!

Om du har synpunkter på tävlingen så är du välkommen att fylla i detta formulär: https://www.tekniskfysik.se/limesurvey/index.php/295691/lang-sv

Tävlingen var väldigt välbesökt av både studenter och närmast sörjande.

Ultragonen visade sig vara en välbalanserad och dynamisk arena.

Killed the cat jobbar intensivt med att mosa Null pointers stackars rover.

Pi's of cake jobbade med många frihetsgrader på sin robotarm, vilket kan vara både en fördel och nackdel.

Pi’s of cake jobbade med många frihetsgrader på sin robotarm, vilket kan vara både en fördel och nackdel.

Techno-X var det enda laget som lyckades placera några poäng i det o så viktiga ultraröret i mitten på pyramiden.

Årets vinnarrobot från laget Space invaders  placerar en säker pingisboll i ett av tornen.

Årets vinnarrobot från laget Space invaders placerar en säker pingisboll i ett av tornen.

Årets tokigaste design levererade Artificial stupidness med sin halvbalanserade skorpionrobotklo.

Killed the cat är redo för ballongpoppning.

Techno-X sladdar runt för fulla muggar.

Space invaders är redo att invadera.

Medlemmarna i Space invaders poserar stolt med förstapriset.

Robert Hedman från laget Killed the cat lovar att återkomma nästa år med en ännu vassare robot nästa år.