Robottävlingen 2016

Årets tävling är i full gång! De åtta lag som gick vidare från deltävlingen i februari är för tillfället i full färd att designa och bygga sina robotar inför huvudtävlingen den 15 april i ljusgården i MIT-huset (gamla MITUM). Tävlingen kommer utspela sig i en helt nydesignad arena med nya tävlingsmoment vilket kommer leda till många spännande sammandrabbningar!

Den största nyheten för året är såklart arenan som tävlingen kommer utspela sig i. Den utgörs av en oktagon som är 6 meter i diameter vilken är uppdelad i fyra sektorer. I mitten av oktagonen kommer det stå en stor pyramid vars topp kommer vara avtagbar, vilket kommer skapa olika dynamik. Mellan sektorerna kommer det finnas vippbrädor som de tävlanden kommer kunna ta sig över.

huvudbana 2016

Översiktsbild över arenan.

De moment som de tävlanden ska utföra är även de nya för i år. De två gruppspelsmatcherna kommer inledas med ett autonomt moment där robotarna ska ta sig in på arenan genom att följa en linje på backen, därefter ska robotarna kolonisera arenan genom att sätta ut pingisbollar i torn som finns utplacerade. De lag som går vidare till final kommer mötas i en mariokart-liknande tävling där det gäller att poppa ballonger i de olika sektorerna och på motståndarna.

Star Audio kommer stå för ljud och ljus under eventet så det kommer bli en rejäl show!

Fullständigt regelverk för tävlingen hittar du på https://drive.google.com/open?id=0Bxf8WaSqTLSTS2xFbHUza21vYTA.

Teknisk fysiks robottävling 2016

Teknisk fysiks robottävling 2016 har nu gått av stapeln, och vilken tävling det blev! 8 Lag kunde ställa upp med fungerande (nåväl) robotar, trots brutala bekymmer med både strejkande arduinokort och lågt blodsocker. Flera lag dygnade till och med för att skrapa ihop de sista raderna kod inför tävlingen, och det räntade av sig för flera av lagen. De två första heaten flöt på hyfsat smidigt utan några större missöden förutom att Bioteknikernas lag Rusty 9000 mirakulöst råkat kortsluta sitt servobatteri och nästan sätta eld på sin robot sekunderna innan första heatet, vilket ledde till att tävlingen då stod mellan de sju resterande lagen.

Direkt till A-final gick både Space Invaders och Killed the cat med varsin övertygande seger i vardera heat, medan Null pointers, Pi’s of pie, Techno-X och Comfortably Null fick köra en extravända i B-finalen, från vilken Techno-X och Null pointers gick segrande från och fick möta Space invaders och Killed the cat i Finalen.

Finalen blev en riktigt grötig historia där lagen skulle poppa ballonger av rätt färg, vilket visade sig vara en rätt krånglig historia både för lagen och publiken att hålla reda på, men från bataljen gick laget Space Invaders segrande med knapp marginal, tätt följd av Killed the cat och Techno-X på oklar andra och tredje plats. Årets pris för best in show gick till Killed the cat för ett obevekligt engagemang nere i 3D-labbet och en stor vilja att hjälpa de övriga lagen.

Tävlingsledningen vill tacka alla lagen för en rolig och publikfriande tävling, och hoppas de alla vill ställa upp nästa år igen för att försvara/erövra titeln som teknisk fysiks robotmästare 2017! Vi vill också tacka alla personer som engagerat sig runtikring tävlingen och hjälpt till att skapa ett riktigt bra event!

Om du har synpunkter på tävlingen så är du välkommen att fylla i detta formulär: http://www.tekniskfysik.se/limesurvey/index.php/295691/lang-sv

Tävlingen var väldigt välbesökt av både studenter och närmast sörjande.

Tävlingen var väldigt välbesökt av både studenter och närmast sörjande.

DSC00201

Ultragonen visade sig vara en välbalanserad och dynamisk arena.

 

Killed the cat jobbar intensivt med att mosa Null pointers stackars rover.

Killed the cat jobbar intensivt med att mosa Null pointers stackars rover.

Pi's of cake jobbade med många frihetsgrader på sin robotarm, vilket kan vara både en fördel och nackdel.

Pi’s of cake jobbade med många frihetsgrader på sin robotarm, vilket kan vara både en fördel och nackdel.

Techno-X var det enda laget som lyckades placera några poäng i det o så viktiga ultraröret i mitten på pyramiden.

Techno-X var det enda laget som lyckades placera några poäng i det o så viktiga ultraröret i mitten på pyramiden.

Årets vinnarrobot från laget Space invaders  placerar en säker pingisboll i ett av tornen.

Årets vinnarrobot från laget Space invaders placerar en säker pingisboll i ett av tornen.

Årets tokigaste design levererade Artificial stupidness med sin halvbalanserade skorpionrobotklo.

Årets tokigaste design levererade Artificial stupidness med sin halvbalanserade skorpionrobotklo.

 

Killed the cat är redo för ballongpoppning.

Killed the cat är redo för ballongpoppning.

Techno-X sladdar runt för fulla muggar.

Techno-X sladdar runt för fulla muggar.

Space invaders är redo att invadera.

Space invaders är redo att invadera.

Medlemmarna i Space invaders poserar stolt med förstapriset.

Medlemmarna i Space invaders poserar stolt med förstapriset.

Robert Hedman från laget Killed the cat lovar att återkomma nästa år med en ännu vassare robot nästa år.

Robert Hedman från laget Killed the cat lovar att återkomma nästa år med en ännu vassare robot nästa år.

 

Teknisk fysiks robottävling 2016!

Affisch2

Nu börjar det verkligen närma sig! Åtta lag kommer kämpa om ära och berömmelse på en helt ny arena med nya tävlingsmoment. Det arbetas febrilt i 3D-labbet med att få saker och ting att funka felfritt inför tävlingsdagen, och besökarna kommer inte bli besvikna!

Robban

Robert i laget KTC har verkligen gått all in detta år och byggt en robot helt från scratch. Riktigt snabb och med väl fungerande stötdämpning kommer det bli en tuff motståndare att möta!

Laget Pis of cake står konfunderade och försöker se upptagna ut på bild - men var inte allt för säkra, de är en ulv i fårakläder!

Laget Pis of cake står konfunderade och försöker se upptagna ut på bild – men var inte allt för säkra, de är en ulv i fårakläder!

Lag Space invaders tittar roat på när Hilda jobbar för allt hon är värd med att printa ut nästa kritiska robotdel.

Lag Space invaders tittar roat på när Hilda jobbar för allt hon är värd med att printa ut nästa kritiska robotdel.

Flitens lampa lyser i Teknisk fysiks 3D-lab

Byggandet är i full gång och hej vad det går! Alla 10 lagen har påbörjat arbetet med sina robotarmar, och detta gör tävlingsledningen glad i ögat. Varianterna är många och lösningarna finurliga vilket bäddar för en rafflande uppgörelse under fredagslunchen i NA-korridoren! Missa inte!

Läkarstudenten Lars imponerar med riktigt fina ingenjörsmässiga lösningar.

Läkarstudenten Lars imponerar med riktigt fina ingenjörsmässiga lösningar.

I år deltar två lag från Minervagymnasiet - rivaliteten är total!

I år deltar två lag från Minervagymnasiet – rivaliteten är total!

Modifiering av kablage kräver stadig hand!

Modifiering av kablage kräver stadig hand!

Programvara för styrning av arduino med gamepad!

Vi har skrivit ett program i processing (Ett program som är väldigt likt arduinos IDE men körs på datorn istället för arduino korten) som man kan använda för att styra arduino kort. Detta är endast till för att underlätta i starten, men man är självklart fri att skriva sin egen programvara om man nu vill det.

För att kunn använda det så behöver man först och främst ladda hem processing 2.2.1, detta kan man göra här för mac, linux eller windows.

Sedan behöver man ladda hem procontroll biblioteket som finns här. Detta läggs sedan i bibliotek path:en som är olika beroende på operativsystemet. På mac unzippar man procontroll i $HOME/Documents/Processing/sketchbook/libraries, på linux i $HOME/sketchbook/libraries och i windows i Documents/processing/sketchbook/libraries (Eller om t.ex. hela operativsystemet är på svenska är det en motsvarighet där t.ex. Documents heter Dokument på svenska versionen av Windows).

Slutligen drar man hem processing och arduino koden vi skrivit och laddar upp arduino koden till arduinot samt öppnar processing koden i processing.

Nått som kan vara värt att notera att man kan behöva ändra på några segment i processing koden för att få den att funka. Det finns en rad där man definierar myPort, där måste man fylla i vilken port man vill använda… För windows är detta oftast COM3 medans linux /dev/ttyACM0, för mac vet vi inte men troligen bör det vara /dev/ttyACM0 också. Är det inte nån av dessa portas så listar processing koden vilka portar som finns tillgängliga, sen får man får helt enkelt testa sig fram.

Processing koden listar även alla knappar på gamepaden den hittar. Beroende på om man använder den kontroll som man får från robottävlingen och vilket operativsystem man använden så kan man behöva ändra på vilka knappar som hör till vad. Detta görs genom att läsa siffrorna som processing anger för varje knapp samt att fylla korrekt siffror i kodbitarna som ligger under kommentarerna “initiating the x and y sliders” och “Initiate the buttons object”

Lycka till!

UPDATE: 

Vi höll i en lektion med gymnasieeleverna angående denna kod där vi också gick igenom grunden för 3D-skrivare. På denna genomgång hade Robert snyggt gjort en power point som förklarade grunderna för 3d-skrivning. Denna power point kan hämtas hem här.

Robottävlingen är igång! Wohoo!

Idag var dagen D då vi körde igång årets robottävling! I år har vi ett väldigt blandat startfält med folk från bland annat biotekik, teknisk datavetenskap, tekniskfysik och flera gymnasieskolor, totalt 10 lag är anmälda! Nytt för i år är att det kommer ske en kvaltävling den 19/2 där lagen ska bygga en robotarm, och från denna tävling kommer 8 lag gå vidare till huvudtävlingen som sker den 15/4.

De anmälda lagen är som följer:

Rusty 9000 (Bioteknik)

Sir Grabalot (Midgårdsskolan)

3.141592 s of cake (Minervaskolan)

Null Pointers (Minervaskolan)

TechnoX (Läkarprogrammet)

Artificial Stupidness (El och Data-programmet)

Elronds Änglar (Teknisk fysik)

Space invaders (Teknisk fysik)

Comfortably null (Teknisk datavetenskap)

Killed the cat (Fysik och tillämpad matematik)

Hugade robotspekulanter  lyssnar intensivt och hungrigt på instruktioner från tävlingsledningen.

Hugade robotspekulanter lyssnar intensivt och hungrigt på instruktioner från tävlingsledningen.

Deltävlingen kommer kort beskrivet att gå ut på att bygga en liten robotarm som ska kunna plocka flaggor på tid. Det kommer bli mycket spännande att se vad lagen kommer på för lösningar!

Trevlig helg!

/Björn

 

 

Vad ska detta bli?

Vad är det frågan om? Vad är det egentligen lag CHerokee pysslar med? Vad ska detta bli? En fisk? En fågel? En krossarmaskin? Antagligen.

#CHerokee #teaser

Vad är det frågan om?

Vad är egentligen det här?

CHerokee

En månad kvar. Lag CHerokee arbetar med roboten Crazy Horse under lagledare CH:s ledning. Kaffet är så hett att det måste serveras i koppar av volfram och arbetsmoralen är därmed mycket hög.

Men vad är det egentligen 3D-skrivaren producerar i det finaste av plast?

Vad ska detta bli?

Vad ska detta bli?

IMG_20150311_160618