Robottävlingen 2016

Årets tävling är i full gång! De åtta lag som gick vidare från deltävlingen i februari är för tillfället i full färd att designa och bygga sina robotar inför huvudtävlingen den 15 april i ljusgården i MIT-huset (gamla MITUM). Tävlingen kommer utspela sig i en helt nydesignad arena med nya tävlingsmoment vilket kommer leda till många spännande sammandrabbningar!

Den största nyheten för året är såklart arenan som tävlingen kommer utspela sig i. Den utgörs av en oktagon som är 6 meter i diameter vilken är uppdelad i fyra sektorer. I mitten av oktagonen kommer det stå en stor pyramid vars topp kommer vara avtagbar, vilket kommer skapa olika dynamik. Mellan sektorerna kommer det finnas vippbrädor som de tävlanden kommer kunna ta sig över.

huvudbana 2016

Översiktsbild över arenan.

De moment som de tävlanden ska utföra är även de nya för i år. De två gruppspelsmatcherna kommer inledas med ett autonomt moment där robotarna ska ta sig in på arenan genom att följa en linje på backen, därefter ska robotarna kolonisera arenan genom att sätta ut pingisbollar i torn som finns utplacerade. De lag som går vidare till final kommer mötas i en mariokart-liknande tävling där det gäller att poppa ballonger i de olika sektorerna och på motståndarna.

Star Audio kommer stå för ljud och ljus under eventet så det kommer bli en rejäl show!

Fullständigt regelverk för tävlingen hittar du på https://drive.google.com/open?id=0Bxf8WaSqTLSTS2xFbHUza21vYTA.